fredag 25. juli 2008

Kreativ med chipboard



Er du lei av den vanlige dekoreringen av chipboard, men ikke helt vet hva du skal gjøre med dem for å lage litt variasjon? Vel, da er kanskje dette en ide som vil falle i smak.

Jeg har lenge elsket chipboard, men jeg har stort sett farget dem med stempelputer eller med maling. Det fungerer jo fint det også, men jeg fikk plutselig et innfall om å leke meg litt mer med dem og prøve meg på noen nye teknikker. Chipboardene jeg presenerer under her er noen av resultatene.



Du trenger naturligvis chipboard som utgangspunkt. Chipboard får du i alle varianter, både som figurer og som bokstaver. I tillegg har jeg brukt Liquid pearls, Glitter glue, Doodlebug Sugar Coating glitter, lim (fortrinnsvis Glossy Accent, men Zip-limet kan også brukes), blankt embossingpulver, og diverse småpynt. Om man velger å embosse, bør/må en varmepistol benyttes.

Aller først må chipboarden farges. For å få en litt skimrende effekt har jeg valgt å bruke Liquid Pearls til dette. Jeg har benyttet fargene Pewter og Baby Blue for det meste. Ønsker du å pynte chipboarden litt ekstra i tillegg, kan det være smart å legge på dette før underlaget tørker. Ypperlig pynt kan være små perler, bling, charms, sikkerhetsnåler osv. Du kan også bruke vanlig stempelpute til å farge chipboarden, men vær da obs på at du bør ha på et tynt lag med lim for å få pynten til å feste litt før du jobber videre med dekoreringen.

Når dette er tørt, kan man enten embosse det hele for å få en litt ruglete overflate, eller man kan ha på en hinne med lim som forsegler det hele. Ønsker du ekstra skimrende effekt, kan det være smart å ha på glitteret før du forsegler alt sammen. Velger du å embosse, bør du gjenta prosessen flere ganger for å skape en tykk nok hinne. Velger du å bruke litt glitter har du på dette på et av lagene før du embosser. Glitteret vil dermed skli inn i selve embossing-hinnen.

Å dekorere chipboard med denne teknikken er absolutt ikke vanskelig. Det kan kanskje være litt tidkrevende, men det er kun fordi det er viktig at lagene tørker før man jobber videre med dem. Dersom du er en utålmodig sjel kan det være lurt å velge embossing fremfor lim, siden tørkingen går raskere.

Denne teknikken gjør at du får unike chipboard som både egner seg på LO'er og på kort. Så er du lei av dine stempeldekorerte chipboard, er kanskje dette noe å prøve?

På dette fotohjørnet har jeg brukt Liquid Pearls Pewter som basis. Jeg hadde på perler, glitter og hjertebinders og forseglet det hele med Glossy Accent.


På denne swirlen brukte jeg Liquid Pearls Baby Blue som basis i bunnen. Den har fått et svakt dryss av glitter, samtidig som jeg festet på bling som pynt. Blomsten er laget av riskornsperler. Etter at grunnlaget var tørt, ble hele chipboarden embosset i 3 runder.


Denne chipboarden har vanlig stempelpute som basis. For å få en skimrende effekt valgte jeg først å gi den en svak hinne av glitterlim, før jeg strødde på glitter over dette igjen. Blingene ble også festet på før det hele var tørt. Alt sammen ble forseglet med 2 lag med embossing.


På denne tagen har jeg brukt Liquid Pearls Pewter som basis. Jeg hadde på metall-fotohjørne, bling og sikkerhetsnålen før det hele tørket. Jeg embosset først et lag, hadde på glitter og embosset et lag til. Til slutt hadde jeg på et svakt lag med glitterlim i noen av kantene.

2 kommentarer:

Gladie sa...

Det ble kjempelekkert!!!
Takk for tips :)

Eva (Fister) sa...

Super god ide! Jeg elsker at bruge chipboards, men manglede ideer til ny dekorering :o)

Bloggen drives av Papir i hjertet og butikkens designteam Hjertelaget