fredag 20. august 2010

Promarker tutorial


Da er tiden inne for en tutorial fra oss, denne gangen har vi en tutorial på promarkers til dere. Papir i Hjertet har et bredt utvalg av Promarkere inne, trykk på lenkene i artikkelen så kommer du rett inn i nettbutikken og det aktuelle produktet!

ProMarkers fra LetraSet er alkoholbaserte tusjer, som finnes i hele 148 farger. De kan kjøpes enkeltvis eller i ulike pakker, oppdelt etter farger eller tema. Tusjene er permanente og transparente, og egner seg svært godt for fargelegging og illustrasjoner, og det er lett å få jevne, fine fargeflater. Fargene kan blandes mens de enda er fuktige, man vil da få flere nyanser og skygger på motivene. Om man legger flere lag med samme farge vil også denne bli mørkere.

Ulike farger kan legges over hverandre og man vil få nye farger.
Tusjene er enkle i bruk, pennen gir god kontroll over fargepåføringen sammenliknet med andre teknikker, og kan med stort hell brukes av nybegynnere også.
De har to ender, den ene er liten og rund, den andre flat og bred.

Når det gjelder farging av stempeltrykk anbefales det å bruke vannbasert stempelpute ved stempling, eller vannbasert penn ved tegning, før fargelegging. Min favoritt er Memento, den tørker svært raskt, og flyter ikke utover i kontakt med tusjene. Andre gode alternativer er Adirondac, den bruker imidlertid noe lengre tid på å tørke. Distress kan også brukes, men man kan oppleve at den flyter litt utover i kontakt med tusjene.

Når man skal fargelegge med promarkers anbefalers det ikke å bruke akvarellpapir, da strukturen i arket vil ødelegge spissen på tusjene over tid. Noen gjør det likevel, da de liker effekten det gir, men man må da være obs på at tusjene blir litt mer slitt. Det beste er å bruke helt glatt papir, som er mye bedre å jobbe på, og utsetter spissene for mindre slitasje. Det finnes ulike typer glatt papir rundt omkring, det beste alternativet er Letraset sitt eget papir beregnet nettopp på disse tusjene, det er en drøm å jobbe på. Disse kommer i flere tykkelser, det tynneste på 70 gram er litt vel tynt, om man skal bruke det på mønstret bakgrunn vil denne lett skinne gjennom. Det på 270 gr er perfekt! Et annet godt alternativ, og noen kroner rimeligere, er
Daler Rowney-Bristol board (250 gr.) Vil man ha rimeligere alternativer kan vanlig fotokartong også fungere greit.

Oppbevaring av tusjene:
Jeg har hørt mye om oppbevaring av promarkers, og det sies at de skal oppbevares liggende, ikke stående. Jeg sjekket ut dette med ei av jentene i promarkers-teamet, og fikk til svar at det er kun Metallic-tusjene som absolutt bør oppbevares liggende, da innholdet i disse er flytende. De andre kan fint oppbevares stående om man vil. Letraset har små stativer beregnet på akkurat dette, og også mapper med plass til 24 tusjer

Farger
Om du skal anskaffe deg noen tusjer, men ikke vet helt hvilke farger, kan disse være fine å starte med:
Blush (ansiktsfarge)
ivory (lysere, litt gulere ansiktfarge)
dusky pink (roser i kinn f.eks)
sandstone (veldig fin til både hår og klær)
Tan (klær og hår)
Caramel (klær og hår)
Cool grey 1 (skygger rundt motivene)

Samt fylle på med farger du liker, og da gjerne i 2-3 nyanser som ligger nært hverandre, så du lettere kan lage skygger og nyanser. Det er lettere få frem skygger om ikke fargene er alt for mørke. Liten vits i å kjøpe en tusj fra hver fargeskala, da er det bedre med færre farger, og heller flere nyanser innen disse. En av de første tusjene jeg kjøpte var svart, men den har man ikke så mye bruk for. Feltet man farger vil bare bli en svart flekk, trykket vil ikke vises noe særlig, og man får ikke lagt skygger.
Da er det gjerne bedre å bruke de mørkeste grå og heller legge flere lag.

Fargelegging:

Å farge med promarkers er ikke så vanskelig, men det er ikke så lett å vite hvordan man går frem i starten. Det er sikkert flere fremgangsmåter, men under her vil jeg vise dere hvordan jeg går frem når jeg farger et motiv, håper det kan være til inspirasjon!
Noe som er viktig for å få et fint resultat, er å jobbe raskt, og med små områder av gangen. Blir det stygge kanter og skiller på motivet ditt, kan disse ”viskes ut” med en lys farge, ved at man drar fargen utover på en måte.

Jeg har valgt dette nydelige motivet fra Hänglar

Her er fargene jeg har brukt;
Mustard, Buttercup, Fuchsia Pink, Blossom, Cool grey 1 og 3, Dusky Pink og Blush



Jeg begynner med hudfargen, Blush, og farger raskt over ønsket område. Start alltid med den lyseste nyansen om du skal bruke flere i samme område. Når jeg legger den første fargen farger jeg bare uten noen spesiell teknikk.



For litt farge i kinnene bruker jeg Dusky Pink og lager rundinger i kinnene. Her har jeg tatt ganske små, det er bare å prøve seg frem!



Mens den enda er våt legger jeg enda et lag med Blush, denne gangen bruker jeg raske, små sirkelbevegelser, og får på den måten hele tiden fuktet området jeg holder på med, slik at jeg får dratt utover kantene på den mørkeste fargen, da vil man få myke overganger.




Så går jeg over på kjolen og skoene, som jeg vil ha grå. Legger først et raskt strøk med Cool grey 1



Så legger jeg en strek med Cool grey 3 i ytterkant av hele området, og der det ellers skal være litt skygge.




Deretter tar jeg Cool grey 1 igjen, begynner ytterst og farger med små sirkelbevegelser innover mot midten, får dratt utover den mørke fargen litt, og jevnet ut overgangen. Dette gjør jeg helt til jeg syns det er jevnt nok, noen vil ha mer markante skiller, så her må man bare prøve seg frem!




Jeg syns fargen ble litt lys, så da gjentar jeg bare prosessen, legger en mørk strek på nytt, og går over enda en gang med den lyseste, slik kan man fortsette til man får ønsket resultat. Når man drar med seg den mørkeste fargen innover mot midten vil man få et litt lysere felt midt på, der hvor det er tenkt at lyset treffer akkurat her.


Så legger jeg farge på genser, sløyfer og strømpebukse; Blossom



Her bruker jeg samme tusjen og legger skygger med ytterst i kantene, og siden prikkene er der dropper jeg å gå over hele feltet med sirkelbevegelser, da jeg hadde kommet til å farget over dem også. Men det har ikke så mye å si når jeg bruker samme farge, kontrasten vil ikke bli så stor med kun et lag til. Om dere ser nøye på stripene på strømpene har jeg lagt et lag ytterst (i overkant og nedre kant liksom) på alle stripene, slik at det midterste feltet vil bli litt lysere.




Så farger jeg med Fuchsia Pink i prikkene og de andre stripene på sokkene, og legger skygge ytterst der også. Nå vises det litt bedre at feltet i midten av alle stripene er litt lysere.




Så er det håret sin tur, her finnes det utallige kombinasjoner, jeg liker å prøve litt forskjellig. Her har jeg først lagt et lag med Buttercup over hele.



Deretter legger jeg en strek rundt hele med Mustard, og også noen striper i selve håret.




Går over igjen med Buttercup, og får en jevnere farge. Husk små sirkelbevegelser!




Gjentok prosessen på nytt for å få det litt mørkere, men om man er fornøyd etter første runde er ikke det nødvendig. Her vil det nok ha litt å si hvilke kombinasjoner man bruker, er fargene litt for like vil man ikke få like stor kontrast.




Nå begynner motivet å nærme seg ferdig, for å ”løfte” det litt fra papiret legger jeg en jevn strek med Cool grey 1 rundt hele motivet. Bruker alltid den fargen rundt, da det er den lyseste grå. Man kan også prøve seg frem med noen andre lyse om man vil (ivory, satin etc), og se hva man liker best.



Når jeg nå er ferdig med fargingen, ser jeg at jeg gjerne vil ha skyggene på kjolen enda litt mer markante, og legger en tynn strek med Cool grey 3 der jeg vil ha skyggen, farger ikke over denne gangen, da det bare er for å få frem detaljene litt bedre.
Til slutt legger jeg highligts med en hvit gelroller, for å få litt mer liv i motivet.






Bruk av blender
Blenderen er en tusj uten farge på en måte, som brukes for å jevne ut overgangene mellom fargene. I starten likte jeg den ikke noe særlig, men etter å ha øvd litt er den faktisk ganske kjekk. Viser dere et enkelt eksempel på bruk under her, så er det bare å prøve seg frem.


Om man vil ha dusere farger, kan man gjøre som her;
jeg har lagt farge rundt kantene og der jeg vil ha litt mer skygge på kjolen




Bruk blenderen og "farg" med små sirkelbevegelser, og dra fargen med deg innover mot midten av motivet, da vil skillene viskes ut og fargen blir dusere. Den ser gråaktig ut her, men det er fordi det ikke har tørket helt enda.




Gjentar dette enda en gang for å få litt dypere skygger,
her kan man gjenta til resultatet blir som ønsket




Har tatt for meg skoene også, legger farge rundt kanten





Her har jeg dratt utover fargen på kun den ene skoen, så dere ser forskjellen. Det er kun blenderen som er brukt.



Begge skoene etter første runde




Og har gått over enda en gang for dypere skygger.



Lykke til med fargingen, håper dette har vært til hjelp!



Utfordring til Hjertelaget

Tutorialen kommer også med en utfordring til resten av hjertelaget(skal ikke snike meg unna jeg heller); jeg vil se dere bruke promarkers til noe annet enn å farge stempeltrykk som skal på kort. Det er så mange måter å bruke disse tusjene på, så forhåpentligvis kommer de opp med mange flotte bruksområder som vil publiseres i Septembergalleriet til papir i hjertet den 15.september. Så følg med! :)



4 kommentarer:

Anonym sa...

Herlig tuturial Linda, godt forklart og masse gode tips her!!! Flott utfordring også! Dette skal vi nok få til noe på! ☺

Monica sa...

Takk for kjempeflott Tutorial :))

Rannveig sa...

For en super tutorial!
Jeg visste ikke at blenderen kunne brukes som vist her, så nå må jeg bare prøve med en gang ;)

Ann Kristin sa...

Herlig tutorial. godt forklart :) hjalp meg velig på veien no, når jeg vil prøve meg på dette for første gang :)
Takk

Bloggen drives av Papir i hjertet og butikkens designteam Hjertelaget