mandag 19. januar 2009

Gi en ramme nytt liv

Hvem vel ikke opplevd å ha en ramme, eller kanskje andre figurer liggende, som aldri passer i fargen til de bildene man skal scrappe? Jeg har iallfall massevis liggende som jeg aldri får brukt, fordi jeg aldri finner et egnet bilde til dem. Men hvorfor ikke la f.eks rammen få et nytt liv?

Her får du en trinn for trinn-forklaring på hvordan du lett og raskt kan gjøre om f.eks en ramme til farger du syner passer til et bilde du har.

Du trenger:
-En ramme
-Fil
-Gesso
-Maling
-Stempelputer
-Diverse pynt





På min ramme-forvandling har jeg valgte å bruke en ramme fra Love Elsie. Fordelen med disse rammene er at de er tykke og i god kvalitet slik at maling ikke vil bulke den under tørking. Hvis rammen har en glatt overflate (slik som Love Elsie sine), er det en fordel å file den slik at den blir matt. De grove filene fra Basic Grey er ypperlig til dette formålet. Jeg legger filen vannrett oppå rammen og filer frem og tilbake. Pass på så du ikke har for mye trykk på kanten, da løser papiret seg raskt opp og kan bli flisete.


Påfør deretter Gesso. Jeg foretrekker å påføre det med en vanlig sminkesvamp. Ha litt Gesso på svampen og dytt den ned mot underlaget i myke bevegelser. Pass på at du ikke bruker for mye maling, da blir det klumper og det tørker saktere.



Fordelen med å påføre Gesso før man gjør noe mer med rammen, er at den får et godt underlag og feste for videre maling. Selvom overflaten er filet ned, kan maling lett "slippe" om overflaten ikke er grunnet først. Påfører man Gesso i et tynt lag, tørker den også raskt.


Av maling foretrekker jeg Crackle Paint. Jeg synes denne malingen er fin i tykkelse, den gir en flott struktur som krakkelerer ved tørking og fargene som finnes passer godt sammen. Jeg valgte å lage min ramme i brun-toner, men det finner også mange andre flotte farger å få kjøpt. Påfør malingen med penselen som følger med Crackle Paint-bokser. Pass på å ikke ha for mye maling på penselen. Påfør i et passe tykt lag, så det dekker overflaten godt. Jeg valgte å dekke rammen med fargen frayed burlap før jeg la på et svakt lag enkelte steder med fargen brushed corduroy. La tørke godt før du jobber videre med rammen.


For å skape ennå mer liv i strukturen og i fargene, valgte jeg etter tørking å legge på litt mer crackle paint i fargene walnut stain og antique bronze. Sistnevnte har også den effekten at det skinner i den, slik at rammen vil ha et skimmer i seg. Rundt kantene valgte jeg å gå over med Cat's Eye stempelpute i fargene Chestnut Roan og Dark Brown. Bruk stempelpoyten forsiktig slik at du ikke påfører for mye farge. Begynn i det små og gå heller over flere ganger om du ønsker den mer fargesterk.


Til slutt valgte jeg å pynte rammen noe mer. I hjørnene valgte jeg å bruke Rhinestones fra Kaisercraft. Disse har lim på baksiden og kan festet rett på. I den ene hjørnet valgte jeg å lime to blomster oppå hverandre, med en hjerte-rhinestone i midten. Den gjennomsiktige blomsten er av typen Whispers fra Prima. Den grønne blomsten er også fra Prima, den ble sverket svakt med Cat Eye Creamy Brown. På ca 15 minutter har man en ramme som er forvandlet til noen helt andre fargetoner.

Her finner du eksempel på en LO hvor en liknende ramme er brukt: Galleriet.

Kanskje vil du la noen av dine rammer, eller chipboard-figurer, få nytt liv du også?

Ingen kommentarer:

Bloggen drives av Papir i hjertet og butikkens designteam Hjertelaget