søndag 23. november 2008

Slitte kanter


Hei og velkommen til min første, bittelille leksjon.

Jeg har lyst til å vise dere en liten teknikk jeg ofte bruker på mønsterpapirene mine når jeg vil at det skal se slitt og gammelt ut, slik som på layouten jeg har vist under her.



Én av mine favorittscrappere, Sanderijn Mittendorf, fortalte meg en gang at hun av og til brukte vann på papirkantene for å gi dem et gammelt utseende. Dette måtte jeg så klart prøve! Hun ga meg ikke noe mer forklaring enn det, så jeg måtte bare feile en stund før jeg ble fornøyd med resultatet.

Jeg skal vise dere steg for steg hvordan jeg gjør det med ett mønsterpapir, men det blir veldig fint om man bruker flere lag også. Jo tynnere mønsterpapiret er, jo lettere er det å forme kantene som man vil ha dem.


Du trenger Mønsterpapir, Distress Ink, paper distresser, Sanding Block, en skål med vann og en hanske (ellers vil ikke fingrene se særlig fine ut etterpå).


Finn ønsket størrelse på mønsterpapiret ditt, og riv forsiktig av kantene. Jeg har brukt et mønsterpapir fra Studio2Mers Créations.


Bruk deretter Distress Ink rundt kantene. Jeg har brukt den som heter Walnut Stain fra Ranger.


På med hansken (dersom du ønsker å bruke det), fram med vannet og ta litt på fingertuppene dine.


Dra fingrene dine langs kanten av mønsterpapiret, samtidig som du bøyer, river, tar på mer vann og former det akkurat som du vil ha det. Etter dette må arket tørke. Her kan det da passe å begynne på flere mønsterpapir dersom du vil ha det med.


Når papiret har tørket kan du bruke en Edge Distresser for å få kantene til å se enda mer slitte og gamle ut. Det går også an å skrape med en saks.


Ta en ny runde rundt kantene med Distress Ink der du dekker de ytterste kantene og de du har brettet med vannet.


Avslutt med å bruke Sanding Block (neglefil eller lignende funker også ganske greit) på de samme stedene som du inket.



Min bakgrunn endte opp med to lag med mønsterpapir. Et annet tips er å sy papirene sammen, eller bare bruke noen få sting som jeg har gjort på denne. Papirene blir ganske stive og bøyer seg veldig etter at de har tørket, så det er ikke alltid lett å holde det på plass med bare lim.





Her er to layouter jeg har laget tidligere med den samme teknikken...






Jeg håper dere synes dette var en enkel og grei forklaring, og at dere vil prøve dette selv. Vis oss gjerne resultatet ditt. :)

4 kommentarer:

Carrin sa...

Genialt!!!
Takk for herlig tips!

Kathrine sa...

Så flott forklart!

Scrappelise sa...

flott forklaring og lekre LOer som alltid!

Store og små sa...

Fin forklaring.
Dette må jeg prøve.

Bloggen drives av Papir i hjertet og butikkens designteam Hjertelaget