torsdag 28. mai 2009

Hvordan skape illusjon av 3D effekter

Det er ingen tvil om at scrapbooking i si helhet har eksplodert i omfang de siste årene.
Mens folk gjerne såg spørrende på meg så snart jeg nevnte ordet "scrapping" for noen år siden, er de fleste den dag idag oppdatert på denne fronten ;)
Vel.....det er vel ikke kun begrepet scrapbooking som har eksplodert for å være helt ærlig.
Det samme har nemlig de fleste av mine album gjort.
I tråd med 3D bølga og dimensjon till the bitter end gaper iallefall albummene mine verre enn noen sinne. Og ikke nok med det; X antall løse LO`er ligger stablet som det skjeve tårn -rett og slett fordi de ikke går inn i plastlommene.

Når det er sagt, er det ingen tvil om at jeg elsker dimensjoner og 3D effekter på LO`ene mine. Jeg kommer nok til å fortsette der ja!
Stablene mine blir nok både lengre og skjevere etterhvert som tida går. En får heller bare krysse fingrene i håp om et et lyst hode kommer opp med "3D plastlomma" før det hele raser fullstendig sammen her!

Det finnes derimot ulike tips og teknikker for å skape denne 3D effekten og dimensjone i det du lager. Teknikker som får LO`en din til å lyse av levende kreativitet. Til tross for at den er dønn flat og sklir rett inn i lomme uten det minste problem.
Jeg har gjort et tappert forsøk her.
Har laga en LO som ikke har den minste forhøyninga i det hele tatt. Jeg har imidlertid gitt den det de nødvendige effektene for å få den til å se mest mulig levende ut.

For det første printa jeg ut bildet med en hvit kant og påført ei rufsete ramme.
Etter at bildet var limt på LO`en tegna jeg disse scallop kantene rundt.
Dette for å lage mest mulig kontraster. Jeg har i tillegg tegna med sort gel pen rundt die cut figurene jeg har med her. Dette gir en slags illusjon av 3D effekt.

Isteden for å putte på tykke chipboard bokstaver i tittelen har jeg heller lagt bokstavene over kartongen for deretter å spraye et godt lag med glimmer mist over. Jeg gikk aller først over med et tynt lag hvit maling for å gi det beste utgangspunkt for kontraster.
Tittelen har jeg ramme inn med sort gel pen, og lagt en skygge i venstre kantene. Igjen for å skape en illusjoen av forhøyning.

Rub ons er jo som kjent så flatt som bare det ;)
Fant noen som i tillegg til å passe uttrykket på best mulig måte med sine rufsete kanter, hadde hvit kjerne og sorte kanter.
På underlaget her har jeg igjen sprayet på med masse glimmer mist. Så lenge den blir plassert tett inntil kjernen av elemtene du bruker vil den gi en fin dybde over det hele.

Nok en rub ons. Har plassert denne på en plass der underlaget er lyset mulig. Dette for å oppnå balanse på LO`en.

Det ferdige resultatet.
Så flatt som overhodet mulig og med de beste forutsetninger for å skli rett inn i albummen min.

Carrin


1 kommentar:

annes paperfun sa...

Kjempeflott artikkel og takk for mange flotte tips!

Bloggen drives av Papir i hjertet og butikkens designteam Hjertelaget