søndag 13. september 2009

Det ligger i detaljene!

Det er så mange lekre ark på markedet innen scrapping at det ofte er vanskelig å finne frem i jungelen. Hvilket ark skal jeg velge? Hvilken stil? Er dette rette fargen?

Vi har alle vår personlige smak. Noen liker vintagelook, noen liker det mer enkelt, mens andre igjen klør etter å få fingrene i de nyeste arkene til My little shoebox.

Jeg personlig elsker å klippe ut detaljer fra ark. Noen produsenter er mer kjærkomne enn andre, men jeg tror de fleste har ark som man kan klippe i. Det finnes et hav av blomster og annet pynt til scrapbooksidene dine. Et tillegg til dette må være å skape dine egne detaljer...

Noen ark innbyr til klipping og bruk av skalpell med første øyekast. Jeg kan nevne noen produsenter her:

My Minds Eye

Websters page

3ndy

Fancy Pants

Prima

American Crafts

My little shoebox


Arkene fra My little shoebox er fullpakkede med detaljer denne høsten! De passer til alle slags temaloer, og særlig utebilder syntes jeg. De har en leken stil og innbyr til alt fra morsomme barneloer til barnlige lay outs om deg selv. Her har jeg klippet i ulike ark fra MLS. Et enkelt oppsett, med leken og naiv stil. Jeg syntes heller ikke all pynt trenger å passe til tema du har... Bare du får frem den stemningen du vil, eller den stilen du vil, så er det ingenting i veien for å bruke blomster på en vinterlo;) Eller trær på et nærbilde av deg selv ;)) På denne loen har jeg klippet i disse arkene:

Ark med skyer

Ark med hus

Ark med div trær og figurer





Her har jeg klippet ut fra de samme arkene som over;) En enkel side, men som allikevel får frem den stemningen jeg vil. Du trenger ikke alltid mange elementer for å få frem det du ønsker.






Overlayarkene fra Hamly er også ark som er fantastiske å klippe i. Noen mener kanskje at disse arkene kan bli litt "to much" og vegrer seg for å kjøpe de...Eller noen syntes de er vanskelige å bruke..men det må det bli en slutt på;) På denne siden har jeg klippet ut noen sommerfugler fra dette arket. Den finnes i flere farger, alt etter smaken. Jeg fester disse med zip dry glue. Ellers er disse arkene perfekte til å klippe i, særlig for dere som liker vitagedetaljer eller dere som liker kontraster.




På denne har jeg brukt skalpell. Noen ganger så er saksen ikke skarp nok eller liten nok. Jeg kan ellers anbefale denne saksen til detaljklipp. Det kan virke som et evighetsprosjekt, men det går faktisk fort. Og det blir noe eget som ikke mange andre gjør. Et tips er å klippe utenfor kanten ellers ryker rankene fort. Det er bare stilig med en kant og skaper 3D effekt. Disse rankene er klippet fra et Websters ark, som er en produsent med mange detaljer på arkene sine. Sjekk ut alle lekkerbiskene i butikken nå! Du trenger ikke å elske arket, for å se mulighetene det gir... Kanskje du ser noe som passer til et bilde du har, selv om ikke hele arket passer? Klipp det ut davel!







3ndyarkene innbyr også til klipping. De nydelige skyene er jo til å spise opp. Har man dilla så har man dilla.... De kan jo brukes på de fleste sommerloer, og er gjerne med på å skape et morsomt og lekent uttrykk.





Høsten er full av herlige ark og jeg vet nesten ikke hvor jeg skal begynne! My minds Eye er intet unntak:) Her har jeg klippet fra dette arket. De søte trærne kan brukes til så mangt. Fra et morsomt kort, til en pyntet eske og til loer. De er svært dekorative;) Putt på noen Glue dots, så får du en flott 3D effekt.






Prima kommer med de lekreste kolleksjonene denne høsten. De er en fryd for øyet og en fryd for de som vil klippe detaljer og skape sin egen pynt. På denne siden har jeg klippet i dette arket. Alt fra de små utklipte detaljene til borden på siden av bildene er fra dette ene arket. Du får mye ut av et slikt ark;) Skyene er fra 3ndy.





Fancy Pants kommer med den ene flotte kolleksjonen etter den andre. Her er det bare å følge med! Her har jeg klippet ut fra et ark med en stor sommerfugl og noen sirkler. Jeg ville skape mitt eget utrykk og en enkel side. Sommerfuglen blir blikkfang og skaper balanse.





Sassafras Lass har en særegen stil. Enten så liker du de eller så er du skeptisk... Jeg var skeptisk lenge. Helt til jeg oppdaget at jeg kunne klippe ut mange morsomme detaljer;) Søte Bambi har jeg brukt på flere loer. Jeg har kuttet over et ark fra MME. Ellers har jeg også brukt overlay fra Hamly på denne. Disse er fine når man klipper ut litt av arket og bruker det som er detalj på siden din. Det er flott med et annet materiale enn kun ark. Ellers er jo skyene på plass *lol* De passer overalt...!





Da utfordrer jeg dere til å ta frem saks og skalpell! Skap et særpreg på sidene dine og lek deg med detaljene. I nettbutikken nå så renner det inn med nyheter!
Hilsen Ann-Christin/Lula









2 kommentarer:

annes paperfun sa...

Så flotte tips og ideer!
Nydelige LO'er og det blir så fint når man klipper ut tin&tang fra mønsterark.

Helle Sahl sa...

Skøn skøn artikkel og billeder. Virkelig inspirerende!!

Bloggen drives av Papir i hjertet og butikkens designteam Hjertelaget